VOC en Cannabis Kieswijzer presenteren update energielabel met cannabis standpunten partijen

De stichting Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod presenteerde vandaag in samenwerking met de Cannabis Kieswijzer een nieuwe versie van het energielabel van de standpunten van de politieke partijen over cannabis, dat is opgesteld voor de komende Provinciale Staten verkiezingen op 15 maart. Ook is er een gezamenlijk persbericht uitgegaan naar de pers.

Steun voor legalisering van cannabis in de Eerste Kamer neemt toe

Rond de verkiezingen werken we samen met de stichting Maatschappij & Cannabis, makers van de Cannabis-Kieswijzer. Nederland telt 1,1 miljoen volwassen en dus stemgerechtigde cannabisconsumenten, zo’n acht procent van het totale aantal. Met het overzicht ‘Cannabis: wat willen de partijen?’ kunnen zij in een oogopslag zien wie voor hun rechten en belangen opkomt en wie niet.

Nieuwkomers in het overzicht zijn de BBB en BVNL. De Boer Burger Beweging is de meest cannabisvriendelijke rechtse partij. De drie christelijke partijen, CDA, ChristenUnie en SGP, scoren het laagst. De scores zijn gebaseerd op verkiezingsprogramma’s, Kamerdebatten en de Stemwijzer stelling ‘Zowel inkoop als verkoop van softdrugs door coffeeshops moet legaal worden’ uit 2021.

Het antwoord van de BBB op die stelling: ‘Eens. In landen waar softdrugs legaal zijn, is gebleken dat zowel criminaliteit als gebruik dalen. Politie en justitie kunnen volgens BBB hun aandacht beter aan andere zaken besteden.’

BBB-leider Caroline van der Plas zei eind 2021 in debat met justitieminister Grapperhaus: ‘Hoe kijkt de minister aan tegen het eventueel reguleren van bepaalde vormen van met name softdrugs? Het is namelijk niet zo dat ik wil dat alles wordt losgelaten en ik laat me ook graag overtuigen, maar als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de drooglegging in Chicago of in Amerika in de jaren twintig, dan zie je dat de criminaliteit nooit zo erg floreerde als in die tijd. Voor ons is dat de overweging om te kijken of je misschien beter sommige drugs kunt reguleren, zodat je er grip op hebt en de kwaliteit van het spul ook beter is.’

Comment (1)

• Ankiep Wiersma 02/03/2023 at 2:20 pm Reply